Over my head

Jag gick och la mig tidigt igår. Redan klockan 22 låg jag i sängen och kollade på OC och väntade på att sömnen skulle ta över. Sjukt skönt att man sedan kan vakna av sig själv redan klockan halv 11, vilket inte är vanligt när det gäller mig.

Igår eftermiddag så var jag, mamma, pappa och farmor hemma hos min pappas faster. Hon är 93år, iprincip senil och sjukt rolig. Iallafall, varje gång man är där så börjar dom ha diskussioner om dagens ungdomar, invandrare eller andra grejer som stör dom så oerhört mycket. Och igår var det inte annorlunda. Dom frågade mig (som dom ALLTID gör) "Tycker du om Stockholm eller Göteborg bäst?" .. Jag svarar: Malmö.     Frågorna har börjat trötta ut mig. Pappa fortsätter: Ja Göteborg blir ju kallat för Gangster staden nu för tiden.  Yes, tänkte jag. Detta är mitt ämne. Alla andra där är över 50år, så dom har ju bara koll på det som står i tidningarna. Och såklart börjar dom prata om att ungdomarna bara vandaliserar och förstör och skjuter hit och dit. Dom har förstört en busshållplats precis här vid oss, och jag kan helt ärligt förstå dom. Är man mellan 13-17 i Göteborg så finns det ingenting roligt att göra på kvällarna. Man är för stor för att sitta hemma varje fredagkväll och spela kort eller sällskapsspel som min pappa tyckte dom borde göra, och man är för ung för att gå in på krogen. Vad ska man då göra för att livet ska bli lite mer spännande? Det är klart man börjar förstöra saker. Jag kommer själv ihåg när jag var 14-16år och hängde i Backa. Fan, det fanns ju ingenting att göra på kvällarna. Bowlinghallarna kommer man inte in på efter 20 om man inte är 18år, inga affärer är öppna.. Så vad finns det kvar att göra? Hänga utanför Jourlivs? Inte jätteroligt när man redan har gjort det hundra gånger. Så då är det klart att man hittar på egna aktiviteter eftersom samhället vägrar hjälpa en med det. Man busar med bilar som kör förbi genom att kasta sten, man förstör busshållplatser och väntar på att polisen ska komma för att det ska bli lite roligare... Jag klarar inte av när vuxna människor, eller gamla pensionärer ska börja klaga på oss ungdomar och säga att det var bättre på deras tid. Nej, det var det inte. Pappa har själv tidigare berättat att han gjorde inbrott i kiosker och drack öl och klättrade på taket på hissar när han var 14-15.. Så han var inte så mycket bättre själv. Varför blir det då så att ungdomar i Göteborg vandaliserar så mycket? Brist på aktiviteter! Jag, Philip och Johanna stog i måndags mitt på Drottningtorget i Göteborg och hade ingenting att göra. Klockan var 22 så man kände egentligen inte för att åka hem, men det fanns verkligen ingenting annat att göra. Och eftersom Philip inte är 18 kunde man inte gå på krogen. Varför fixar man bara inte fler kvällsaktiviteter tiill ungdomar? Bowlinghallar som har öppet lite senare, fixa så att inte senaste biofilmen går klockan 21... Vad som helst! Så slipper vi höra gamlingarnas tjöt.

Idag ska jag ut på stan med Natalie och shoppa lite. Så får vi se vad det blir :) Nu ska jag hoppa in i duschen.
Ciao.

Kommentarer
Postat av: Anna

Men är man 17 och bor i stockholm så finns de massor att göra ;)



fast..ibland vill man ju till korgen 10 månader kvar.. hum



ha ett bra lov :)

Postat av: Sara

Just därför kräver ung vänster att fler ungdomsgårdar med ROLIGA aktiviteter ska öppna (inte typ biljard :P).

2008-10-29 @ 20:48:07
URL: http://www.sigurt.devote.se
Postat av: Paulina

fast biljard är rätt kul.. synd att man inte gör det så ofta :P

2008-10-29 @ 21:05:33
URL: http://pauiie.blogg.se/
Postat av: n.

ja men biljardställerna har väl också bara öppet för 18åringar efter typ 20.00? haha.

2008-10-29 @ 21:10:58
URL: http://rydellnicole.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback