Samma straff för djur som människa

Suck. Läste precis på aftonbladets hemsida om en hund som hade attackerat två tjejer. Dom blev väldigt lätt skadade, ett par sår bara, så på med plåstret, men hunden den blev avlivad. Vi människor, vi kan ta ett liv och få två års fängelse. Rättvist? Nej.

Jag förstår allvarligt talat inte mentaliteten folk har kring djur. Varför ska de automatiskt avlivas för ett misstag de begår? Vi underskattar dom. Vi antar att djuret har en psykisk störning och måste avlivas. Varför ska inte hunden få en chans till "rehab"? Djur är så mycket smartare än vad vi tror och kan lära sig så mycket lättare än vad vi människor kan. Om en hund visar på aggrisivitet, ja men uppfostra den då? Hundar, katter, lejon, tigrar - alla som äter kött är ju rovdjur. Och instinkten är att försvara/attackera. Uppfostrar man på fel sätt så kommer djuren gå efter sin egna instinkt. Därför gäller det att inte skaffa sig en hund om man inte är beredd på att till fullo ta den på kurser, anstränga sig för att se till att djuret inte känner sig hotad av något.

Självklart är jag rädd för vissa hundar, man kan aldrig helt lita på ett djur man inte känner, men om jag utstrålar något som gör att den känner sig osäker så tar jag på mig det, jag lägger inte det på djuret och sen avlivar den så fort den begått ett snedsteg. Men OM man nu ska ha denna bestraffning på djur, så ska det även gälla människor. 

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Så bra skrivet, håller absolut med!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback